Pamiętaj o tym, że cała idea „diagnozy ASD” to bardzo wiele do udźwignięcia i pojęcia dla dziecka. Tak naprawdę to cały proces, który rozgrywać się będzie na przestrzeni miesięcy/ lat, z nowymi pytaniami i coraz głębszym rozumieniem zyskiwanym z upływem czasu! W zależności od wieku, będzie różnie potrafiło odnaleźć się w sytuacji. Dziecko ma jednak prawo, by rozumieć co się z nim dzieje.
To podstawowe zasady przekazywania informacji o diagnozie ASD – podsumowując wcześniejsze dwa wpisy:
- Rozpocznij rozmowę, gdy wszyscy są zrelaksowani.
- Dopasuj wyjaśnianie terminu ASD do konkretnych zachowań lub sytuacji dziecka
- Zacznij od pozytywnych cech ASD, które występują u dziecka.
- Następnie wskaż negatywne aspekty diagnozy, ale zawsze odnoś się do doświadczeń dziecka.
- Wyraźnie podkreśl, że będziesz dla dziecka, kiedy tylko będzie Ciebie potrzebować.
- Uświadom dziecku, że tylko ono boryka się z takimi trudnościami. Na świecie jest wiele osób z ASD.
- Pamiętaj, że konieczne może być wielokrotne powtórzenie tej rozmowy. Również w celu zrozumienia, jakie znaczenia ma ona dla dziecka!
- Nie spiesz się!
Opracowała: Justyna Piękość